38. Pampuski
2017. február 20. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

38. Pampuski

 

Gyakorlat nélkül is könnyen, kevés munkával elkészíthető ínycsiklandó péksütemény.

 

pamp2.jpg

 

Már egyszer sok éve készítettem pampuskit, de mint később beregszászi látogatásaim alkalmával rájöttem, nem túl autentikus módon. Történt, hogy Beregszász egyik szupermarketjében valahol a konzervek részlegén ínycsiklandó fokhagymaillatot éreztem, s mivel nem tudtam egyből azonosítani a forrást, segítséget kértem az eladótól, aki útba igazított, és megláttam ezeket a gyönyörűségeket.

Vásároltam belőlük, majd ki is ment a fejemből, amíg meg nem szereztem Olia Hercules: Mamushka című ukrán szakácskönyvét. Ez a könyv tavaly jelent meg, és hiánypótló volt a piacon, hiszen régóta igyekeztem jó ukrán szakácskönyvet is beszerezni, eddig sikertelenül.

Amint meghozta a posta és átlapoztam, az egyik első kép a pampuski volt. Nem teketóriáztam, azonnal beszereztem pár csokor petrezselyemzöldet. A többi hozzávaló valószínűleg mindenki konyhájában állandóan megtalálható.

Figyelem! Előző este kezdjük!

Hozzávalók:

15 g friss/vagy 7 g szárított élesztő

 1 teáskanál kristálycukor

2,5 dl  (1 csésze/cup) meleg víz

390 g (2,5 csésze/cup) kenyérliszt

1,5 teáskanál finom tengeri só

3 evőkanál olaj

4 gerezd fokhagyma

1-2 csokor petrezselyemzöld (mérettől függően)

1 tojás 

tűzálló, kb. 24 centis edény.

A pampuski sütésének előestéjén a vízben elkeverjük és feloldjuk az élesztőt, majd a cukorral megetetjük.

Amíg felfut az élesztő, addig kimérjük a liszt felét. Beleöntjük az élesztős keveréket, és valamennyire összedolgozzuk, majd lefedve egy éjszakára a hűtőbe tesszük.

Másnap a tésztánkhoz hozzákeverjük a maradék lisztet és a sót, majd lisztezett felületen addig gyúrjuk, míg már nem ragad többé a kezünkhöz.

Nyolc egyenlő részre vágjuk a tésztát és kis gombócokat formázunk.

A tűzálló edényünket olajjal kikenjük, az első gombócot az edény közepére helyezzük, a többit meg köré, egyenlő távolságra egymástól, lefedjük és hagyjuk kelni, amíg kétszeresére nő, közben a sütőt 220 fokra előmelegítjük.

A pampuskit betesszük a sütőbe, közben egy mozsárban egy csipet són összetörjük a fokhagymát (vagy fokhagymaprésen átnyomjuk), a petrezselymet felaprítjuk, és mindkettőt összekeverjük az olajjal.

 

pamp1.jpg

 

A tojást felverjük.

Sütőtől függően 15-20 perc után kivesszük a sütőből a pampuskit, megkenjük a felvert tojással, majd visszatesszük még 15-20 percre.

Ha megsült, kivesszük a sütőből és jól megkenjük a petrezselymes-fokhagymás olajunkkal. Melegen kínáljuk, főleg borscs mellé, de magában is kitűnő.

 

pamp3.jpg

 

Kóstoló: Nehéz nem egyszerre megenni az egészet. A friss, ropogós, tészta iszonyúan finom tud lenni a petrezselymes-fokhagymás olajjal. Mindenképp Gasztrobakancslistás étel.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr6812275325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csigafrédi 2017.09.13. 09:16:34

Hű de jól néz ez ki, pénteken be is keverem, szombaton megsütöm, és kitalálok mellé valami ebédet (a borscsot kihagyom). Gombhoz a kabátot, tudom, de kicsit sem érdekel.
Ráadásul az öntöttvas serpenyőkkel és a mozsárral is imádok dolgozni, úgyhogy dupla élvezet.
Köszi a receptet!

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2017.09.13. 09:24:57

Nagyon szívesen. Én is egyébként :) Ma vagy holnap igyekszem megírni a szintén öntöttvas-serpenyős Cowboy-babot.

csigafrédi 2017.09.13. 10:37:49

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: Szuper, várom azt is, bár babra van már legalább végtelen variációm, de a végtelen + 1 az pont egyel jobb lesz nekem. :)

csigafrédi 2017.09.25. 11:00:09

Egyszerű tészta, elronthatatlan. Frissen tökéletes borkorcsolya. A fokhagymás-sós-olajos petrezselyem mindent visz.
süti beállítások módosítása