39. Az igazi, rusztikus chili con carne
2017. február 27. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

39. Az igazi, rusztikus chili con carne

A chile con carne (chili hússal), vagy ahogy az Egyesült Államokban egyszerűbben hívják: "chili" egy mexikói eredetű tex-mex étel és számtalan variációja létezik.Megtaláltam az eddigi legjobbat.

A chili con carne mindig is kedvenc ételeim között volt, de éveken át nem találtam rá az igazán jó receptre. Próbálkoztam mindenféle fűszerkeverékkel, bosszankodtam Jamie Oliver chile con carne-nak nevezett paradicsomos babján, mígnem Robb Walsh tex-mex szakácskönyvében rá nem leltem az általa gyűjtött egyik rusztikus chili receptre, ami minden várakozásomat felülmúlta. Egyszerű és talán pont ettől ennyire jó.

A recept Jorge Cortes-től San Antonio-ból származik, aki megosztotta Robb Walsh-sal, és így velünk is, ezt a fantasztikus ételt.

chili4.jpg

 

Mint a neve is mutatja, a chili con carne-hoz két alapvető hozzávaló nélkülözhetetlen, a chile paprika és a hús.

A lényeg, hogy a chile paprika húsa adja az étel levét, szaftját (nem a paradicsom). 

A paradicsom és bab csak két opcionális hozzávaló. A paradicsom északi találmány, az Államok északi részén kezdték el beletenni, ezt gyorsan felejtsük is el.

A bab laktatósabbá teszi a chilit, de jelen esetben erre sem lesz szükségünk.

Amire viszont igen,- és sajnos nem szerezhető be akármelyik sarki kisboltban -, az ancho paprika.

Az ancho, a poblano paprika szárított változata és a "chile szentháromság" tagja, a mulato-val és a pasilla-val együtt.

Szerencsére már Magyarországon is beszerezhető. De ezen kívül alig van szükség néhány hozzávalóra.

chili1.jpg

Hozzávalók:

1/4 csésze/cup azaz 60 ml olaj

0,5 kg magas hátszín felcsíkozva

1 nagy hagyma apróra kockázva

3 fokhagyma gerezd felaprítva

1 teáskanál liszt

1 teáskanál őrölt római kömény

2 babérlevél

1 teáskanál őrölt fekete bors

1 teáskanál só

2 ancho chile 

Urizálóbb recepteknél gyakran forró vízbe áztatják az ancho-t, majd pürésítik turmixgépben, de ennél a rusztikus receptnél még erre sem lesz szükség, jócskán egyszerűsítve a dolgunkat. Az ancho a legkevésbé csípős chile paprika, szinte alig érezhetően csíp, de ha még ezt is soknak tartjuk, akkor távolítsuk el a magokat.

Vegyünk elő egy kicsit mélyebb serpenyőt, öntött vas edényt, de egy lábas is megteszi.

Forrósítsuk fel az olajat, majd tegyünk bele a csíkokra vágott hátszínt, és 5-10 perc alatt jól barnítsuk meg, egész addig, míg az összes húslé el nem párolog. Jöhet bele a hagyma, amit 5 percig sütünk a hússal.

Hozzáadjuk a fokhagymát, lisztet, római köményt, babérlevelet, borsot és a sót. További két percig, sűrűn kevergetve pirítjuk, majd felöntjük fél liter vízzel, beledobjuk a két ancho-t és lefedjük.

chili2.jpg

Közepes lángon kevergetés mellett főzzük. A chili színe ilyenkor még hóka sárgás, de amint az ancho elkezd feloldódni egyre inkább megkapja gyönyörű mélyvöröses-barnás színét. Az elfőtt vizet időnként pótoljuk!

Addig főzzük, míg az ancho-k teljesen fel nem oldódnak. (Ha nem volt teljesen kiszárítva az ancho, akkor elképzelhető, hogy pár héjdarab visszamarad, ezt tálalás előtt eltávolíthatjuk.)

Amikor már nem találjuk a paprikákat a szaftban, akkor el is készültünk. Egy jó leveses pörköltnek kell kinéznie.

Legfinomabb, ha a tányér aljára tortilla chips-et szórunk és erre merjük a kész chilit, de uram bocsá' kenyérrel is ehetjük.

chili3.jpg

 

Kóstoló: Soha többé nem vagyok hajlandó semmilyen más pacsmagot enni chile con carne néven. Aki megkóstolja az ancho-ból készült szaft kesernyés, igazi chile ízét, az nem fog mást kívánni. Mivel rengeteg recept áll még előttem, nem igazán szoktam semmilyen ételt kétszer elkészíteni, de ezt már harmadszor főzöm két héten belül. Ez a csúcs. Lehet majd később teszek bele babot, de egyelőre így készítem újra. Megunhatatlan, abbahagyhatatlan,igazi chili.

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr5812297593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

opati666 2017.02.27. 21:51:36

Jó étvágyat hozzá! Ígérem, nem fogom elenni előled!

Ráérek 2017.02.27. 22:08:44

Egy pici fahéj sem árt bele, és ha igazi ínyenc vagy, a legvégén dobj bele egy kis kockányi min. 70%-os feketecsokit.
Isteni lesz tőle! :-)

elemes 2017.02.27. 22:14:17

na most igen hamar kell ancho chile paprikát szereznem. mondjuk holnap.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.02.27. 23:13:28

Én olajból csak egy cseppnyit használok, az elején a római kömény lepirításához. Aztán mehet rá a husi, amit egy kevés sörrel locsolok meg.

@Ráérek: A szárított poplano elég édeskés, nem kell mole szósz irányába elvinni, bár tény, hogy sokan raknak bele csokit :)

motoroskonyhaja 2017.02.28. 01:36:28

Háááát, nem mondom azt, hogy most kedvet kaptam hozzá :) Persze biztos, hogy finom, de én nem rohannék azonnal a "sarki fűszereshez" egy kis anchóért, hogy elkészítsem :) Persze füstös aromát azt ad, de akkor már inkább chipotle, azaz füstölt jalapeno: markánsabb, mégis harmonikusabb ízvilága van -szerintem, bár nekem friss chilivel az igazi. Annak ellenére írom ezt, hogy a kedvenc chilim a Serrano, idén is ültettem párat magamnak :)

Nekem amúgy ez a kedvencem, ha chili con carne a célom:
motoroskonyhaja.blog.hu/2013/10/01/chili_ami_tenyleg_ut

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2017.02.28. 06:15:01

Alapvetően jól hangzik! A hátszínt viszont kicserélném valami kötöttebb húsra, ami egyszerre tud elkészülni a paprikákkal. A hátszínt konkrétan sajnálnám belefőzni, pláne felcsíkozva. Szerintem totál kiszárad. Inkább készíteném kockázott marha-lábszárból, combból, de velőscsontot mindenképp tennék bele. Abszolút autentikus a birka is, mivel a szárazabb vidékeken inkább azt tartanak, főleg a navajo indiánok.

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2017.02.28. 07:44:34

Namostakkor chile vagy chili? És ha előbbi, miért?

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2017.02.28. 08:11:51

@Airnold: Az angol nyelvű irodalomban is elég nagy a változatosság a használatot illetően. Én Dave deWitt, a "chile pápájának", - akinek több mint 30 könyve jelent meg a témában - útmutatását tartom irányadónak, miszerint maga a paprika írásmódja "chile", míg az étel írásmódja "chili". Hangsúlyozom: ez nem kőbevésett nyelvtani szabály, nyugodtan használható a "chili" és a "chilli" is a paprikára. DeWitt azzal indokolja a használatot, hogy a spanyol (mexikói) eredetiben "chile". Az amerikai angolban a leggyakrabban a "chili"-t használják, de egyáltalán nem ritka a "chile" sem, míg a brit angolban a két "l"-lel írt "chilli" a helyes.

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2017.02.28. 11:25:39

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: Köszi a választ, ez nekem eddig kimaradt. :)

elemes 2017.02.28. 20:06:09

hát ennek a chile ancho paprikának darabja több mint egy ezres :)

www.hot-shop.eu/hu/chilik/39-cele-serrano-220g.html

nem találtam, így aztán aji amarillóval próbáltam helyettesíteni. ez elég sápadt (narancsvörös) még szárítva is, tartok tőle, hogy nem lesz olyan szép vörös színe, mint a mellékelt fényképeken, bár még nem főtt szét. de ma van húshagyó kedd, jó darabig nem lesz módom megkóstololni, így kompromisszumot kellett kötni :)

(az aji amarillotól elég csípős lesz, én szeretem így, de ma óvatosan kell arcot mosnom.)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2017.02.28. 20:18:28

@elemes: Rosszul nézed. 200 gramm kerül annyiba, ami körülbelül 8-10 darab. Már rendeltem onnan is. :)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2017.02.28. 20:21:59

@elemes: Az Ázsia Bt. kicsit drágább, ott úgy emlékszem 580 ft 50 gramm, ami két vagy három darab.

elemes 2017.02.28. 21:03:55

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra:

ja, akkor az 1140 ft/db csak a vebsop tévedése. 200 gramm ennyiért (szárítva) már teljesen jó ár. most alig látok, csorog a könnyem, de nagyon finom volt az aji amarilloval is, római kömény nélkül (nem volt itthon)

motoroskonyhaja 2017.03.02. 19:10:02

@Airnold: "A világ más-más pontján saját elnevezést kapott, így pepper, piper, chili, chile, chiltepin, pimiento, paprika néven is ismerhetjük." De a paparka is használatos :)

csigafrédi 2017.09.13. 11:03:02

Bab és paradicsom nélküli csilis hús, wow. Ezt is kipróbálom. Bírom, ha egy recept az ék egyszerűségi szintjét alulról birizgálja. (A fűszerezést én is pont így szoktam.)
Indul a vadászat a széles vállú csilire. :)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2017.09.13. 12:32:48

@csigafrédi: Ez az egyik kedvenc receptem. Mielőtt elkészítettem, szkeptikus voltam, hogy ebből biztos nem sül ki semmi jó, de ekkorát még soha nem tévedtem. Amikor az ancho-k kezdtek szétfőni, és kezdett színe lenni, akkor már láttam, hogy ez nem akármilyen csili lesz. De a szép vastag hátszínt nem lehet, és nem szabad megspórolni. Nem olcsó mulatság, de megéri.

csigafrédi 2017.09.13. 13:50:17

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra:
Na ezt jó is, hogy írtad, mert én pofában, vagy lábszárban gondolkoztam.
(Úgy spekuláltam, hogy mire a paprika totál feloldódik, addigra a hátszín túlkészül. Ezek szerint gyorsabban oldódik a szárított csili, mint gondoltam.)
süti beállítások módosítása