30. A falafel őse: tameya
2015. szeptember 30. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

30. A falafel őse: tameya

Miután Kultúrbakancslistánkról megtudtuk, hogy ragasztót először Egyiptomban használtak, kóstoljuk meg a falafel ősét.

A falafel véres viták kirobbantója a Közel-Keleten. Mindenki sajátjának vallja, és megesküszik rá, hogy az ő verziója az eredeti. Én, mint a tudomány embere, azt a verziót tartom legvalószínűbbnek, miszerint az egyiptomi kopt keresztényektől ered a recept, akik böjt idején fogyasztották, hiszen a falafelnek mindig van egy kis fasírt illúziója.

A legnagyobb különbség a kopt eredeti, a tameya és a világon elterjedt falafel között : az alapanyag. Ugyanis az egyiptomi változat lóbabból készül, és nem csicseriborsóból. Elöljáróban annyit, hogy ez nem hátrány.

tameya2.jpg

Ehhez a recepthez a nagy méretűre van szükség, mivel a babot ki kell fejteni a héjából, és ez könnyebb 50 db nagy babnál, mint 100 kicsinél. Egy biztos, így is, úgy is elég babra munka, ezért ha tehetjük, vegyünk felezett szárított lóbabot.

Ha sikerül ilyet szereznünk, azt 24 órára kell hideg vízbe áztatni, de ha csak héjával együtt tudunk venni, akkor 48 óra az áztatási idő, közben háromszor cseréljük le a vizet.

A héjas lóbabot 48 óra után viszonylag könnyű a héjából két ujjunk segítségével kinyomni. Ezt tegyük is meg.

Lóbab főzéséhez soha ne használjunk alumínium edényt, mert elszínezi.

(Figyelem előkészítést igényel!)

30 tameya készítéséhez kell:

350 g (2 csésze, cup) száraz lóbab

120 g (1 csésze, cup) zöldhagyma aprítva

3 evőkanál aprított petrezselyemzöld

2 evőkanál aprított korianderlevél

3 gerezd fokhagyma

1 1/2 teáskanál só

1/4 teáskanál cayenne-i bors, vagy bármilyen őrölt csípős paprika

1/4 teáskanál szódabikarbóna 

frissen őrölt bors

szezámmag

olaj a sütéshez

tálaláshoz:

pita

tahini saláta

zöldségek

Az áztatás és hámozás után a babokat hagytam megszáradni. A babot aprítógépbe tettem, és pürésítettem. Hozzáadtam a szezámmagon kívül az összes többi hozzávalót, és folytattam a pürésítést, míg újból egyenletes masszát nem kaptam.

30 percig pihentettem, közben olajat tettem fel melegedni 170 fokra, ami tapasztalatom szerint 4-es fokozat a villanytűzhelyen.Benedvesített kézzel kb. 4 centis golyókat készítettem, amiket aztán lapítottam és a szezámmagba mártottam, és egy tálcán újabb 20 percig pihenni hagytam.

Az olajban 5 percig sütöttem őket, míg nem lettek aranybarna színűek. Kiszedés után papírtörlőre kerültek, hogy a felesleges olajat eltávolítsam.

Pitával és tahini salátával tálaltam. Lehet mellé mindenféle nyers zöldséget (paradicsom, uborka, zöldpaprika) adni.

Falafelt már sokat ettem, tameya-t most először, de nálam mellbedobással győzött ez a változat. Mindenképp Gasztrobakancslistás étel. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr817806060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása