Ököruszályleves
2014. január 10. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

Ököruszályleves

Már látom magam előtt, amint a marha más részeit kedvelők a máglya felé vonszolnak, én pedig a máglya füstjétől megijedve visszavonom a tanaimat, de magamban akkor is azt fogom suttogni, hogy Eppur si muove, vagyis a legfinomabb marhahúsból készíthető húsleves az ököruszályleves.

uszály3.jpg

A különböző baromfiak nyakát, lábát, körömpörköltet kedvelők előtt nem kell részleteznem, hogy ez miért van. Akik ezeket nem szeretik, azok csodálkozhatnak rajta, hogy a marhának miért pont ebből a nem túl nemes szervéből a farkából készíthető finom leves.Ha elkészítik, meglátják.

Hozzávalók:

1 marhafarok

20 dkg sárgarépa

20 dkg petrezselyem

10 dkg zellergyökér

10 dkg karlábé

6 db nagyobb csiperke gomba

3 db paradicsom

1 db zöldpaprika

1 nagy fej hagyma

10 szem bors

1 csomag petrezselyemzöld

A marhafarkat a porcoknál feldaraboljuk és betesszük a sütőbe egy tepsibe és addig sütjük amíg a húsos részek kívülről jól megpirulnak.

uszály1.jpg

 

Ha ezzel megvolnánk, akkor egy nagy fazék aljára pakoljuk, rárakjuk a megtisztított leveszöldségeket, a paradicsomokat és a paprikát és a gombafejeket egészben, a petrezselyemzöldet, és a borsot, felöntjük vízzel és lassan felforraljuk.

uszály2.jpg

A hús előzetes megpirítása után állítólag nem kellett volna felhabzani a levesnek, de nekem habzott, úgyhogy nem haboztam, hanem lehaboztam. Forrás után levesszük egész alacsonyra a a tűzhelyünket, hogy éppen csak gyöngyözzön és magára hagyjuk. Mindenfélét teszünk-veszünk és időnként megnézzük, hogy megfőttek-e a zöldségek. Amikor úgy látjuk már a sárgarépa is kész, akkor a húson kívül mindent kihalászunk a levesből. Innentől már csak a húst főzzük tovább. Még körülbelül 2-3 órára lesz szüksége. A lehalászott zöldségek közül azokat, amiket szeretnénk tálalni, akkorára és olyanra daraboljuk, amilyet az ízlésünk megkíván.

Amikor az ököruszály szinte magától leesik a csontról, készen vagyunk. Most kihalásszuk a farokdarabokat is, várunk egy kicsit, nehogy megégessük a kezünket és amikor már kezelhető hőmérsékletűek lefejtjük a csontokról a húst és a tányérokba rakjuk. Jöhet rá zöldség, majd pedig rámerjük az átszűrt levest.

Értékelés: 5/5 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr205750128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

motoroskonyhaja 2014.01.10. 14:38:43

Nnnnnnnna, ez 5 csillagos volt, gratula!

Azért nem bírom ki, hogy ne kötözködjek: azt írod "a legfinomabb marhahúsból készíthető húsleves az ököruszályleves". Szerintem: az EGYIK legfinomabb, marhahúsból készíthető leves, de ezen -szerintem- nem fogunk összeveszni ;)

Ez nagyon jól sikerült, mégeygszer gratula.

élhetetlen 2014.01.10. 16:14:31

Csak egy megjegyzés. Van pár levesreceptem, ahol a hús, máj, stb tovább fő, mint a zöldség. Ilyenkor nem beleteszem, és lehalászom a zöldséget, hanem főzöm, amit főzni kell, pl két órán keresztül, utána zöldségezem be és főzöm tovább. Addigra a hús, stb. felpuhul már annyira, hogy jobban beveszi a zöldségek ízét is.

Attilajukkaja 2014.01.10. 16:24:57

Nem egyszer keszitettem ilyen levest unnepekre. :o)
En a tepsibe teszek egesz repat, zellert, hagymat, egesz fokhagymat is. Hagyom, hogy egyutt karamelizalodjon a hussal. Majd ebbol fozok alaplevet, de ebbol a zoldsegeket mar nem hasznalom fel ujra a leveshez. A levest a felhasznalas elott egy nappal keszitem el, hogy utana leszurjem, majd hidegre tegyem (hutobe vagy az erkelyre). Akkor siman leszedhetem rola a fagyott zsiradekot, hogy olyan levest kapjak, amilyet a Nagykonyven irnak. :o) Utana friss, roppanos zoldsegeket fozhetek bele, vagy dusithatom paradicsompurevel,...izlese valogatja.
Kicsit melos, de nalunk ez egy unnepi fogas!
Apukam imadja leszopgatni a hust a csontokrol! :o)

Attilajukkaja 2014.01.10. 16:27:46

@élhetetlen:
"utána zöldségezem be és főzöm tovább."
Hasonlo az eljaras, mint amit en irtam le.

élhetetlen 2014.01.10. 16:43:00

@Attilajukkaja: Na, én ezt a két napos főzést (mármint fagyjon le, hogy le tudjam szedni egyben a zsiradékot), csak a kocsonyánál adom elő. A nem habozok, lehabozom-nál van az, hogy érdemes előbb csak sós vízben főzni, mert a habbal zömmel lejönnek az egyész borsok is, amik kellenének a végén, hogy kellemesen „köpködős, vagy rágós” legyen a leves. Nem tudom, hogy érthető lett-e. De azt hiszem, egyetértünk.

Attilajukkaja 2014.01.10. 16:54:24

@élhetetlen:
Abszolut egyetertunk. :o)
En azert adom meg a modjat az okoruszalylevesnek, mert evente max. egyszer fozom. Masreszt, mert igy jobban be tudom osztani az idomet. A leves magatol is kifagy. Ezert a ketnapos fozes nalam nem akkora nagy ugy, inkabb konnyebbseg. De mennyivel jobban hangzik! :o)

Attilajukkaja 2014.01.10. 16:57:40

@élhetetlen:
Azt mondtam mar, hogy ez valojaban egy skot recept?

motoroskonyhaja 2014.01.10. 17:03:54

@élhetetlen: ennél a levesnél én sem szedem le a zsírt (dermedés után), úgy jó ahogy van, hiszen ez -az alapanyagból adódóan- eleve egy zsírosabb leves. És azok a gyöngyök a tetején amikor forró.... :)

Attilajukkaja 2014.01.10. 17:17:13

@motoroskonyhaja:
Gyongyok is igy maradnak rajta! :o(((
En csak azt irtam le, ahogy en tanultam. A csaladi recept szerint. A zsiros leves perdig miert jobb a zsirtalannal? Nem igaz, hogy a zsirfoltok adjak az izet!
A hust kulon talban szerviroztuk a leves melle. Ahogy a zoldseget is.
Volt olyan szakacsno a csaladban, aki tesztat fozott a levesbe, es volt, aki egy (?) deci konyakot lottyintett bele.
A zsirt persze nem kotelezo leszedni. Ahany haz, annyi okoruszaly....
Apropo, miert hivjak ezt a levest okortuszalynak?

élhetetlen 2014.01.10. 17:24:42

@Attilajukkaja:Nekem mindegy, én csak a bezöldségezés időpontjáról írtam, és nem is erről a levesről. Most viszont, úgy döntöttem, megírom Neked a kedvenc levesemet, amit szintén ritkán főzök. Csíkokra vágott sertésmáj (a csíkok mindenre értve az átmérő max egy centi, magasság 5 cm), hús, (az eredeti receptben tüdő is, de ahhoz csak akkor voltam hajlandó hozzányúlni, mikor Apa még élt, és szerette). Vízben feltéve, sózva, borsozva főzöd másfél órát, ha elpárolgott, felöntöd. A máj, ugye, ha sütöd, tíz perc alatt kész, ez a két óra, ha főzöd, az, amikor eléri azt az állapotot, hogy, ha beleharapsz, kis gömbökké esik szét. Másfél óra után bele lehet rakni az ugyanilyen hasábokra vágott fehér- és sárgarépát, még háromnegyed óra, utána jöhet egy nagy szem krumpli, ugyanyígy hasábokban, (húsz perc), és ha ez is megfőtt, egy vékony, világos, de paprikás rántás. Kiforralod. Tehát sem hagyma, sem fokhagyma, nem kifelejtettem, nem kell bele. Nem tudom, hogyan képzeled el, de én tudom, hogy milyen tökéletes íz.

Attilajukkaja 2014.01.10. 17:36:28

@élhetetlen:
Koszi!!! Izgi. Ki fogom probalni. De tenyleg! De hol szerezzek manapsag tudot?

Tudom, hogy csak a bezoldsegezesrol irtal. Abban lattam kozos pontot, hogy te sem fozod szarra a zoldsegeket,..mert nehanyan ezt teszik. Azt nem szeretem.

élhetetlen 2014.01.10. 18:11:52

@Attilajukkaja: Tüdőűgyben nem segíthetek, húsz éve nem is akartam nyers tüdőt látni. (közjáték, szeretni szeretem, Alle piac, második emelet, Marika büfé, szalontüdő, tíz éve megbízható minőség, de ez más játék). Ha csak tüdő nélkül kipróbálod (sőt, én már főztem a húsdarabkák nélkül is), akkor is jó. Nagyon jó.
Elmesélek egy sztorit, a hentesnél kérek egy fél tenyérnyi májat, nem fél kilót. Csak egy kis darabot, mert mire a zöldség, és a krumpli, hát tele lesz a fazék. A hentes, kedvesen megkérdezi, teknősnek lesz? Én nézek, az én agyamban egy leves van, (milyen teknős nevű étel van egyáltalán), mondom nem értem. Megismétli a kérdést. Mondom, nem értem. Szegény letette a darab májat, és két kézzel mutatta a teknősbéka formáját, ugyanis ilyen kevés májat a húsevő teknősöknek szoktak venni. Aztán szétröhögtük magunkat, és elmondtam a leves receptjét.

élhetetlen 2014.01.10. 18:19:25

@Attilajukkaja: Még egy sztori, még harminc éve, egy másik városrészben, egy másik hentesnél. Az előttem vásárlónál visszacsúszott pont ilyen féltenyérnyi máj, én lazán, hogy azt a kis darabot kérem, mire a hentes: vendéget tetszik várni, csókolom? Na, nem haltam bele a beszólásba.

csepke 2014.01.10. 18:23:55

@Attilajukkaja: csak a szóösszetételből gondolom. A marha, ha herélt bika, akkor ökörként nevezik. Az uszály pedig a marhafarkára utal, vagyis arra a "tulajdonságára", elég vicces hasonlatként, hogy úgy vonszolódik az ökör után akár mint pl. a mennyasszony után a hosszú ruha uszálya. De lehet gondolni a hajók által vontatott uszályokra is.

Attilajukkaja 2014.01.10. 18:42:40

@élhetetlen:
:o)))
Majd kikerdezem anyam henteset a tudorol es majrol! ;o)
Annak idejen szerettuk azt a levest, ami csirke "kaparobol" (labbol) keszul. Sok benne a contos, zselatinos resz. A hentes nalunk is azt kerdezte, hogy a kutyusnak lesz-e a fel kilo lab, mire anyukam mondta, hogy nem, a gyereknek! :o)

@csepke:
Tenyleg! Tino volt a fiatal, es okor az igavono herelt allat. Jol mondod. Igazad lehet az uszallyal kapcsolatban is, bar nekem ez kicsit eroltetett az elnevezes. Leher, hogy valaki csak felreforditotta egy kicsit? Nem ismerem a skot nyelvet, de angolul egyszeruen csak okor faroknak (oxen tail) hivjak.
Azsiaban nem csak levest, hanem ragyogo porkoltet is foznek belole!

Attilajukkaja 2014.01.10. 18:49:47

@élhetetlen:
Ja, amugy mi a baj a nyers tudovel?
Es hogy allsz a nyers agyvelovel? :o))))
Nem mintha barmelyiket is lattam volna manapsag a hentesnel.

De mindig nagyon imponalt a szalontudo elnevezes, raadasul zsemlyegomboccal! Annyira elegansan hangzott. (Szerintem sohasem ettem!)

Attilajukkaja 2014.01.10. 19:08:34

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra:
Koszonom a receptet! Szerintem egy "orokzoldet" elevenitettel fel. A kepek is nagyon jok.
...a krumpliktol eltekintve...

csepke 2014.01.10. 19:09:19

@Attilajukkaja: A pörköltet is meg tudom érteni. Minden csontos hús nagyon ízletes ilyesmire. Én pont ezért néha pulykanyakból is szoktam pörköltet főzni.

élhetetlen 2014.01.10. 19:55:22

@Attilajukkaja: Egyébként semmi baj, csak nem bírok hozzányúlni. De, bírok, csak útálok. A szalontüdő, vagy savanyú tüdő, hát, tudom mit eszem, csak ne nekem kelljen feldarabolni. Azért egyszer kóstold meg. A rántott velőt is nagyon szeretem, de azt is készen! Még a halakkal is bajom van, mert azt is imádom, de soha nem lennék képes felpucolni egyet sem. Filé, és ha választhatok, akkor nyúzva. Olyat gondolom még nem láttál, hogy a halszelet, amit megvettem, villára tűzve, így megmosva a csap alatt, aztán bőrével lefele bele a serpenyőbe, és mikor késsel, villával meghámozható, akkor meghámozva. Utána már fűszerezve képes vagyok elkészíteni. Egyébként csak beszélj a sarki hentessel, nekem itt a körtéren Húspalota van, ha telefonálok, akkor van tokaszalonna is, amit szintén nem látsz.

vezér01 2014.01.10. 20:01:26

@Attilajukkaja: "a krumpliktól eltekintve", -amik gombák !

motoroskonyhaja 2014.01.10. 20:04:46

@Attilajukkaja: nem a gyöngyöktől lesz íze, csak jól néz ki... ;) Ez egy zsíros leves. Az ökörfarok egy elég zsíros dolog ugyanis. Ha zsírtalan levest szeretnék nem ilyen húsból készítem.

Ahog írtad is: ahány ház annyi szokás. Én pl. bizony a levessel együtt eszem a zöldséget és a húst is (bár a húsból mindig hagyok a leves utánra is jó erős házi tormával kitűnő). Tészta sosem. A konyak viszont nagyon jó bele (de normális konyak kell, nem ezek a napoleon szeszesital-félék)

Ököruszály: marhafarok, de ez anno ciki volt, így pedig elegánsabb kifejezést kapott csakúgy, mint pl. a krumplis tészta. Az már milyen snassz! Így lett belőle gránátos kocka :)

motoroskonyhaja 2014.01.10. 20:07:05

@élhetetlen: Tüdőslevesnek hívták régen. Imádom. Nekem -ha belsőségről beszélünk- egy régi sváb savanyú belsőség pörkölt a kedvencem (tüdő, máj, vese, szív, ha csak tüdőről akkor pedig a szalontüdő. Sajnos mindkettőt ritkán készítem (több évente egyszer-egyszer)

élhetetlen 2014.01.10. 20:16:11

@motoroskonyhaja: Nálunk, (Tolna megye), májaleves volt a neve. Egyébként az általam imádott, de soha nem főzött szalontüdőben is vannak más alkatrészek is. A májalevest azért évente többször főzöm, mert egyszerű, és a barátaim is buknak rá.

motoroskonyhaja 2014.01.10. 21:48:24

@élhetetlen: az érdekes. Első harmin-egynéhány évemet Tolna megyében éltem és az ottani ismerősöktől hallottam a nevet (szekszárd, szálka, Alsónána). A savanyú belsőségpörköltet (sauri pri) és az ottani sváboktól tanultam. Ezek szerint egy megyén belül is lehet más neve :) Erre is igaz: ahány ház annyi szokás ;)

élhetetlen 2014.01.11. 09:58:46

@motoroskonyhaja: Igen, ez érdekes. Egyébkén ezt a prit a már felnőtt öcsémtől hallottam, kóstoltatta is velem, ott szedte össze valahol a receptet a környéken (a leveledig nem is vettem komolyan, hogy tényleg így hívják azt a kaját, amit szokott főzni), otthon soha nem hallottam. Egyébként az ország sem túl nagy, mégis tud olyanokat mondani a palóc barátnőm, hogy ketté áll a fülem!

Attilajukkaja 2014.01.15. 19:28:35

@motoroskonyhaja:
Igazad van. Nem ragaszkodom a leves zsirtalanitasahoz!!! Csak en annak idejen igy tanultam :o). Evente egyszer keszitem ezt a finomsagot, es egyszer a facanlevest. Persze olcso, facanaprolekbol (ami az egesz madarat jelenti, minusz az anugy is szornyen szaraz mellet!

"Én pl. bizony a levessel együtt eszem a zöldséget és a húst is"
Ma mar nalunk is ez a szokas,...de en az osok iranti tiszteletbol szretem unnepnapokon kulon talalni. Nagymamam mindig igy csinalta.
Se az akkori tyukot, se a sajat frissen keszitett csipetket nem tudom utanozni, de amit lehet, azt probalom megtartani. Csongradi rokonaink meg tartjak a regi szokasokat. Nem nosztalgiabol, hanem naluk meg tenyleg igy etkeznek.

"Ököruszály: marhafarok, de ez anno ciki volt, így pedig elegánsabb kifejezést kapott csakúgy, mint pl. a krumplis tészta. Az már milyen snassz!"
Igazad lehet!! :o) De mig krumplis tesztaert nem kellet a vilag vegere menned, par eve meg csak a Nagyczarnokban kaptam marhafarkat. Azt is megbeszeles alapjan. Ettol is volt nagy szam!!!

Attilajukkaja 2014.01.17. 13:58:31

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra:
Igerem, ez lesz az utolso hozzaszollasom a temahoz. Kedvelem a blogodat, de van, amit nem ertek, vagy maskent csinalnek. Kibicnek semmi sem draga,...de megis lenne nehany eszrevetelem. Kerem nem haragudni ertuk! :o)

Nem ertem pl., hogy jon az okoruszaly leveshez Galilei hires mondasa. Valoszinuleg sehogy. Csak azt akartad jelezni, hogy az okoruszalylevest eretnekseg szeretni?
Remelem, a tobbiek megertettek ezt az utalast,...en nem.
Masreszt hianyoltam picit a leves hatterenek/tortenelmenek az egymondatos magyarazatat. Ma mar mindenki ugy kesziti, ahogy akarja, de nem artott volna legalabb egy link a leves EREDETI receptjehez.

motoroskonyhaja 2014.01.19. 19:25:15

@Attilajukkaja: Igazad van, ezek szerint én voltam félreérthető! Tálalni én is külön tálalom, tehát leszűrt leves, mellé külön a zöldségek és megint külön a hús. De enni együtt eszem :)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.01.21. 10:40:07

@Kortyondiak: Kb. 3 liter, amit a végére 1,5 literre kell beforralni

Attilajukkaja 2014.01.21. 12:21:50

@motoroskonyhaja:
"enni együtt eszem"
Nagyanyam ki sem hozta a levest addig, amig az asztalon volt a zoldseg es a leveshus. Ahogy mondod: kulon-kulon talban :o)
Ennek ket oka volt. Egyik, hogy nem volt eleg nagy az asztal (he-he!), a masik, hogy ne huljon ki a leves. Gyerekkent azt a szentsegtorest kovettem el, hogy a leveshushoz mustart kertem!! :o)))
Furcsa, hogy ezek az idok sohasem ternek mar vissza. Nagyanyamat es a szokasait is magammal viszem a sirba. Nem hiszek a lelekvandorlasban, sem a feltamadasban, de bizton tudom, hogy a nagyszuleink lelke addig el, amig emlekszunk rajunk.

KARIKA 2016.11.28. 16:04:24

Kedves szakácsok, főzőemberek, asszonyok, én nem tudom, hogyan kell készíteni, de nagyon szeretem fogyasztani. Nagyon jól esett olvasni ezeket a tisztelettudó, kulturált véleményeket, örülök, hogy kicsit részese lehettem egy barátságos eszmecserének. Köszönöm!

Attilajukkaja 2016.11.29. 10:19:00

@KARIKA:
En is koszonom a kedves szavaidat! :o)

kariapa 2019.07.21. 08:40:13

Az, hogy ember módjára beszélünk dolgokról, amiket szeretünk, csak másképp szoktuk meg, és ezerféle módon ismerjük, és készítjük, ma épp olyan ritka csoda, mint maga az ököruszály leves!
Jó volt olvasni minden hozzászólást, míg lassan pöttyög a leves a konyhában!
Tisztelettel köszönöm mindenkinek!
süti beállítások módosítása