15. Prosciutto di Parma - pármai sonka
2014. június 04. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

15. Prosciutto di Parma - pármai sonka

Nem akartam én Conchita Wurst-tal foglalkozni, pláne nem aktuálkultúrpolitikai kérdést csinálni belőle, de nem tehetek róla, hogy a következő festményünk Pán és Hermaphroditosz.

http://kulturbakancslista.blog.hu/2014/06/06/kr_u_50_pan_es_hermaphroditosz

Mondom, ez a 9.képünk időrendben és tudom jól hogy Conchita Wurst nem hermafrodita, hanem férfi. Illetve nő. Illetve fene tudja, csak nem szeretném, ha valaki is hátsó szándékot vélne felfedezni.

Különben is amiről szó lesz az nem wurst, hanem prosciutto, vagyis sonka, amit pácolással készítenek. A prosciutto a latin pro (előtt) és az exsuctus (a nedvesség kiszívása) szavakból tevődik össze, illetve ered. 

prosciutto-di-parma.jpg

 

A pármai sonkát kizárólag az olaszországi Párma tartományban készíthetik. Eredetvédett (D.O.P.), tehát ne is próbálkozzunk otthon disznót tartani erre a célra.

Prosciutto_di_Parma_-_farms_and_production_zone_map.png

Ha ez még nem győz meg minket, hogy miért nem érdemes próbálkoznunk, akkor nézzük meg hogyan készül és rohanni fogunk a boltba, hogy jutányos áron hozzájussunk.

Az alapanyag:

Landrace és duroc "márkájú" herélt kandisznó hátsó lábaira van szükség, amely disznók legalább 9 hónaposak és legalább 160 kilósak.

Etetni sem lehet őket akármivel, csak megfelelő gabonával és a Parmigiano-Reggiano sajt gyártásakor keletkezett maradékokkal. (Fene a gusztusukat! Bár nem hiszem, hogy megkérdezik őket, mit kérnek. Az valószínűleg a még drágább sonkáknál van.)

Szóval mielőtt beleharapnánk a szép vékonyra szeletelt pármai sonkába, hallgassuk meg a meséjét, mint az ördögnek kellett a kenyérét.

Csak ülj veszteg odakint, várakozzál egy keveset, tűrj te is, mert én is eleget tűrtem s várakoztam. Engem még négy esztendővel megszültek, akkor nőni kezdtem lassanként, kukoricával, parmezánsajt maradékkal etettek vártam, hogy nagyra nőjek, várj te is.

Mikor aztán 160 kilós lettem, 15 órát koplaltattak, majd egy hegyes vassal nekem estek, levagdaltak, de tűrnöm kellett, tűrj te is.

Azután egy nap alatt nulla fokra hűtöttek,  de tűrnöm kellett, tűrj te is.

Ott aztán egy éles késsel nekem estek és sonkaformára vágtak, sóval bedörzsöltek egy hétig várakoztam, várakozzál te is. Aztán megint bedörzsöltek sóval és 18 napot várakoznom kellett. Várakoztam, várakozzál te is.

Felakasztottak, 70 napig lógtam, néha levegővel szellőztettek, a só átjárta a húsomat, várnom kellett, várjál te is.

70 nap után megmostak, megszárítottak, egy hétig a szabad levegőre akasztottak, de tűrnöm kellett, tűrj te is.

Aztán három hónapra ismét egy szobába akasztottak és levegőztettek. Három hónapig várnom kellett, várj te is.

Három hónap után bedörzsöltek zsír, só és bors keverékével, de tűrnöm kellett, tűrj te is.

Átszállítottak egy sötét, levegőtlen helyre, ahol lócsontból készült hegyes tűkkel szurkáltak, hogy elég érett vagyok-e, de tűrnöm kellett, tűrj te is.

prosciutti di parma @ il mulino2.JPG

Amikor egy esztendeje vártam, bőrömbe tüzes vassal hercegi koronát égettek, de tűrnöm kellett, tűrj te is.

quality-you-can-trace-sm.jpg

 

Aztán egyszer úgy gondolták és éles késsel hajszálvékony szeletekre hasogattak.

No, látod már, hogy én mennyit tűrtem, szenvedtem s várakoztam, tűrj s szenvedj, s várakozzál te is.

 

Ha kitűrtük, kiszenvedtük, kivárakoztuk magunkat, akkor a pármai sonkát vagy magában sárgadinnyével vagy fügével fogyasszuk, vagy a nápolyi pizzánkra - amiről később lesz szó - helyezzük feltétként.   

A prosciutto di Parma a 15. Még 986 hely van a gasztrobakancslistánkon.

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr706262328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

motoroskonyhaja 2014.06.05. 18:47:43

Ez nagyon jó és alapos összefoglaló volt, gratulálok! Ilyen klassz ismertetőt szívesen olvasnék a spanyol sonkákról is (különös tekintettel a pata negra részre).
süti beállítások módosítása