14. Majonéz (Hellmann's valódi majonéz recept)
2014. május 09. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

14. Majonéz (Hellmann's valódi majonéz recept)

Miután megnéztük a Nimes-ben a Maison Carée-t, kóstoljunk meg egy igazi francia ízt, a majonézt.

http://kulturbakancslista.blog.hu/2014/06/06/kr_e_i_szazad_maison_carree

Na, itt nem fogunk főzni. Ilyen is lesz. Lesznek olyan ételek-italok, amiket csak megvásárolni lehet. Mondjuk a majonéz nem ilyen, otthon is elkészíthetjük, sőt, ha jó majonézt akarunk enni, akkor otthon készítsük el.

 A majonézt állítólag először Richelieu hercegnek készítették el 1757-ben, amikor  a herceg elfoglalta Mahon városát. Szakácsa a győzelem tiszteletére készítette el a salsa mahonesa nevű szószt, amibe később került egy nyomtatási hiba során az „y”.

 Majonézt készíteni nem nagy ördöngősség. Nem is időigényes, csak kis türelmet igényel.

 Annak idején a tubusos Hellmann's majonéz volt a kedvencem. Akár tubusból is el tudtam szopogatni. Aztán eltűnt a tubusos verzió, mostanában pedig már az üvegest sem látom sehol. Azóta is hiányolom azt az ízvilágot, a boltban kapható majonézekből. Az ízvilág hiányzik belőlük, de helyette van benne minden más adalékanyag. 

Egy véletlen folytán rájöttem, hogy készíthetünk otthon a Hellmann's-hoz megszólalásig hasonló majonézt.

 

mayo.jpg

 

 

Ami kell hozzá kb. egyszeri négyemberes adaghoz:

2 tojás
2 evõkanál dijoni mustár
¼ l olaj
2 evõkanál citromlé 
1 csipet só
1 csipet cukor

A legfontosabb a dijoni mustár, az adja a Hellmann's ízt.Amikor beleraktam tartottam tőle, hogy csípős lesz tőle a majonéz, de nem így lett. Mielőtt elkészítjük, minden hozzávalót tegyünk be egy órára a hűtőbe, még az olajat is. (a sót, meg cukrot nem kell). Kézzel macerás egy kicsit, én még nem próbáltam, turmixgépben nem nehéz elkészíteni, főleg ha levehető ajtajú NDK gyártmány.

A tojásokat a dijoni mustárt, a citromlevet, a sót, a cukrot betesszük a turmixgépbe és közepes fokozaton pár másodpercig keverjük, majd max fokozat és szépen lassan, óvatosan csorgatjuk bele az olajat. Türelmesen lassan, ha egyszerre véletlenül megszalad a kezünk, akkor várunk, míg a gép összedolgozza. Ezt egész addig folytatjuk, míg el nem fogy az olaj. Kész a Hellmann's majonéz, mehet a hűtőbe, vagy egyből fogyasztásra.

2.b Majonézmártás

 

 5 deci majonéz

1,5 deci főzőtejszín

Cayenne-bors ízlés szerint

 

A rántott zöld paradicsomhoz készítettük. Fogjuk a fentebb elkészített majonézünket, hozzáadunk 1,5 deci főzőtejszínt, meg egy leheletnyi Cayenne-borsot, ami egy kis pikáns ízt és kis színt ad neki. Az egészet alaposan elkeverjük és már készen is vagyunk.

A majonézhez azt hiszem nem kell különösebb kommentárt fűzni, miért is került fel a gasztro-bakancslistánkra.

 

 Értékelés: 5/5

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr556141867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ragi 2014.05.10. 16:05:43

Egész tojás? én eddig mindig csak tojássárgájával csináltam és csak gyűlnek a fehérjék a fagyasztóban... A hűtéssel egyetértek és örülök, hogy más is hiányolja a Hellmann's majonézt. A tubusosra nem emlékszem, egy magyar gyártónak volt petrezselymes tubusosa, azt is szívesen használtam. Sokszor van szükség egy-két kanálnyi adagra, azt egyszerűbb késztermékből kivenni, mint akár egy tojásból házi majonézt keverni.

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.05.12. 10:35:18

Igen, egész tojást rakok bele, ami egy véletlennek köszönhető, mert éppen másra figyeltem és ha már benne volt a mixerben, akkor gondoltam, hogy benne hagyom. A végeredmény így teljesen Hellmann's lett, de lehet, hogy a fehérjék nélkül is ugyanez lenne, még nem próbáltam. Én imádtam a tubusost, néha az egészet elszopogattam magában.
Én is a boltihoz nyúlok, amikor csak kevésre van szükség, mert ha csak fele mennyiségben készítem, akkor is elég nagy adag.Bár egy USA-beli szakácskönyvem szerint két hétig eltartható hűtőszekrényben, annyi idő alatt biztos elfogy, de még nem próbáltam ki.

motoroskonyhaja 2014.05.12. 12:45:24

Hát most mit is mondjak?
Az egész tojás és a majonéz az kettő. A Hellmann's és a majonéz megint csak kettő.
Ha én majonézt szeretnék, elkészítem a francia kalsszikust (az igazit).
A majonéz tényleg gasztro-bakancslistás, de amit leírtál az nem az, hanem maximum a Hellmann's-féle változat ;) (bár tudom, erre hegyezted ki a posztodat ;)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.05.12. 13:10:54

Igazad van, a Hellmann's-ra van kihegyezve. Valamiért elég sokáig nem szerettem a majonézt, és amikor először kóstoltam a Hellmann's-t, úgy szerettem meg.
De vedd ki a receptből a tojásfehérjét és a csipet cukrot és ott van az eredeti majonéz.

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.05.12. 13:35:01

@motoroskonyhaja: Azt hiszem, hogy a bejegyzés címe elég egyértelmű, miszerint a gasztrobakancslistánkon szerepel a majonéz és extraként a Hellmann's receptjét írom le. (Már szerintem, ami ízre legjobban hasonlít hozzá) Nem hiszem, hogy hiánypótló lett volna, ha az eredeti majonéz receptet írom.

motoroskonyhaja 2014.05.12. 13:52:55

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: Jajajaj! Nem bántani vagy becsmérelni szerettelek volna, hanem csupán a véleményemet írtam le! Mea culpa, ha a véleményemet máshogy érezted/értelmezted/gondoltad!
A majonézt sokáig én sem állhattam ki, sőt: inkább valami haszontalan dolognak tartottam. Próbáltam én is rengeteg boltit, de egy sem közelítette meg az eredeti receptet és elkészítést (hogyan is közelíthették volna meg, amikor köszönő viszonyban sem voltak/vannak az eredetivel!) Egyszer reggelizz egy dél-francia kisvárosban teraszon, amikor az édes (!!!) juhtúrós croissant mellé (amit szabadtartású sült sonkával és tükörtojással tálalnak) házi majonézt adnak. Nnnnna, utána elfelejtenél minden boltit :)
Meglepődnél, hogy mennyien nem tudják a majonéz receptjét (azon pedig -szerintem- még inkább, hogy rengetegen rácsodálkoznának az eredeti ízre a bolti cuccok helyett/után :)
Szóval értem én, hogy Neked a Hellmann's a bolti majonézek netovábbja (és ezért szenteltél neki egy posztot), de én csak azt szerettem volna írni, hogy ennél azért van -jóval- tovább ;)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.05.12. 14:24:29

Ez teljesen érthető, de vannak az embernek ilyen hülyeségei, hogy például a menzás mákos tészta a legjobb, vagy gyerekkoromban volt fagyasztott paradicsomos káposzta főzelék. És ha az ember hozzászokik egy ízhez, akkor neki valamiért az az igazi, még ha igénytelen vacak is.
Van egy súlyos fogyatékosságom, hogy nem szeretek utazni :) És igen, az lenne az igazán autentikus, hogy körbejárjam a világot és mindenütt helyben kóstoljam meg azt a bizonyos ételt. Ehelyett én azt tűztem ki célul, hogy a világ minden tájáról beszerzett 80 szakácskönyvem alapján megpróbálok a lehető legtöbb ételt (amennyire lehet) autentikusan elkészíteni egy 120 ezres falusias városban. Emögött az az elgondolás áll, hogy amihez én innen be tudom szerezni a hozzávalókat, azokat bárki más Magyarországon beszerezheti és megfőzheti. Röviden, hogy a világ ételeinek 90%-át bárki elkészítheti otthon a legkisebb faluban is. Az meg már csak hab a tortán, hogy ezt a kb 12.000 ételt igyekszem majd egy-egy fontos kulturális alkotással összekötni (épületekkel, festményekkel, könyvekkel, filmekkel, képregényekkel, sporteseményekkel stb.) Szóval amolyan lehetetlen küldetést találtam ki magam számára az elkövetkező évtizedekre :), hogy megpróbáljam az emberiség kultúrájának - egy ember számára még befogadható módon - a lehető legnagyobb összefoglalását elkészíteni. Ez így nagyon fellengzősen hangzik, de ez a célom.

motoroskonyhaja 2014.05.12. 19:25:10

@senkisemszámítaspanyolinkvizícióra: Nnnna, hülyeségeim aztán nekem is vannak rendesen (és még én is emlékszek a menzás mákos tésztára - ami nekem is nagyon ízlett - egy sor másik dologgal egyetemben :)
Azt viszont nem akarom elhinni, hogy nem szeretsz utazni! Annyira jól leírod az egyes ételeket (legyen az mexikói, francia stb.) hogy nem tudom elhinni, hogy ne vágynál egy-egy ilyen helyre. Tudom: rengetegen utálják a repülést, de akkor ott az autó, vonat stb. Tényleg nem vonz pl.( csak hogy a közelben gondolkodjak) egy finom-illatos, kissé hűvös reggel egy kicsi alpesi faluban (nem tömeg panzióban!), ahol frissen fejik a tejet reggelire, és a házi lágytojást hozzák kecskesajttal az előző este bedagasztott (és hajnalban kisütött) ropogós kenyér társaságában a saját vajukkal együtt? És amikor a párás reggelen a teraszon falatozod ezeket, közben nézed az alpesi hegyeket amik körülvesznek, látod az állatokat terelő gazdákat, majd ahogy egyre feljebb megy a nap és melegebb lesz megérzed a rét és a mezei virágok illatát, amik magukkal hívnak egy kis barangolásra?
Persze nem kell kizárólag az alpesi hegyekre gondolni: Ausztria mellett ott van Szlovákia, Kárpátalja vagy Erdély, ahol mindezeket megtapasztalhatod, pár órányira az otthonodtól. mindegyik hely más- és más, de mindegyik nagyszerű élményt ad (nekem a legbékésebbek Ausztria és Kárpátalja falusi házai és vendéglátói voltak. Utána Szlovákai, majd végül Erdély, de mindegyik hatalmas élmény). Jól elkalandoztam, elnézést...

Eredetileg is azért kezdtelek el olvasni, mert az elképzelésed nagyon jó: úgy bemutatni a világ ételeit, hogy ezt itthon is hozzáférhető alapanyagokból el lehessen készíteni a legtöbb helyen (bár rendelni is lehet a netről, én ezt használom pl. a távol-keleti alapanyagok esetében). Én egy (statisztikák által) 30 ezres kisvárosban élek (ami gyakorlatilag 10 ezres; Ajkáról van szó, a csatolmányai miatt duzzad fel a 30-as számra), így megértem a törekvésedet és nagyon is egyet tudok érteni a céljaiddal.

Várom a további posztjaid ;)

senkisemszámítaspanyolinkvizícióra 2014.05.13. 11:30:46

@motoroskonyhaja: Utazni tényleg nem szeretek, de szívesen kóstolnék mondjuk mexikói ételeket Mexikóban, mert hiába készítem el ugyanazokból az alapanyagokból, valószínűleg azért nem pont ugyanolyan az íze. De Mexikó nagyon messze van :). Régebben Szlovákiába átjártunk néha enni egy jót. Régebben itt helyben (Nyíregyházán) is eljártunk vacsorázgatni, de manapság az összes helynek úgy leromlott a színvonala (vagy csak én főzök jobban :) ), hogy az utóbbi időben bárhol ettünk, elég rossz élménnyel távoztunk, és már kezdek úgy lenni vele, hogy inkább megfőzöm otthon. Én is a netről rendelek :). Isztambulból rendeltem kirmizi biber-t, chiliket mindenfelől. Csak az a szörnyű, hogy itt van egy 120 ezres város és nem tudok bármikor pl. birkahúst venni, vagy akár hátszínt, vagy disznó és csirkehúson kívül mást. Hiába kitalálom, hogy holnap ezt főzöm, nincs sehol mondjuk marhaszegy. Köszönöm szépen, igazán jól esik, hogy figyelemmel kíséred a blogomat. Igyekszem is nagyon, csak elég kevés az időm. Majdnem mindennap főzök, fényképezem, de megírni már nincs időm, úgyhogy most is már legalább 100 megfőzött étel áll sorban, hogy felrakjam. Még egyszer köszönöm a biztatást :)
süti beállítások módosítása