Babka
2015. október 02. írta: senkisemszámítaspanyolinkvizícióra

Babka

Miután Kultúrbakancslistánkról megtudtuk, hogy a kerék és tengely első használatáról fennmaradt emlék Lengyelországból származik, nézzük meg, hogy készül a világhírnek örvendő lengyel sütemény a babka vagy baba.

babka1.jpg

A babka-t általában kuglóf formában sütik, innen kapta a nevét is (állítólag), mert a formából kikerült sütemény úgy néz ki mint a nagymamák széles szoknyája. (babka - nagymamácska).

A recept egyértelműen szláv eredetű, de egész Európát körbejárta, és mindenhol igazítottak rajta egy kicsit, vagy helyi ízléshez igazították.

Pont ezért, a receptek elég sokfélék. Az egyszerű élesztős süteménytől a gyümölcsös kenyéren át, az alkoholos változatig terjednek.Ilyen a rum baba vagy francia verziója a baba au rhum, amit állítólag I. Szaniszló (Stanislaw Leszczinsky) lengyel király ismertetett meg Lotaringiában a XVIII. században.

A porcukorral hintett, vagy gyümölcsös cukormázzal lecsorgatott babkát hagyományosan húsvétkor fogyasztják Lengyelországban és Oroszországban. 

A sütemény a zsidó konyhában is népszerű, máz nélkül, porcukorral meghintve, sabbatkor tálalják.

A rum baba, amit később fogok elkészíteni, a rumos szirupba áztatott tésztájának köszönheti nevét és inkább ázsiai hatásokat mutat.

A sokfajta változat már gyakran nem is emlékeztet az eredeti egyszerű változatra.

Hozzávalók:

2 csésze/cup liszt
2 teáskanál porélesztő
5 tojássárgája
1/2 csész/cup tej 
1/2 csész/cup + 2 evőkanál cukor
1/2 csésze/cup olvasztott vaj
1/2 csésze/cup mazsola
2 teáskanál vanília aroma
1/4 teáskanál só
3/4 csésze/cup porcukor
4 evőkanál citromlé
kandírozott narancshéj

A mazsolát forró vízbe áztattam. A tejet felmelegítettem és a dagasztógép táljába öntöttem, hozzáadtam két evőkanál cukrot, rászórtam az élesztőt és 3 evőkanál lisztet és jól elkevertem. Lefedtem és állni hagytam, míg kb. duplájára kelt.

Egy másik tálban a maradék cukrot és a tojássárgákat 5 percig vertem villával, majd belekevertem a vaníliaaromát.

A mazsoláról leöntöttem a vizet és száradni hagytam. 

A maradék lisztet és a sót, majd a cukros tojást hozzáadtam az élesztős keverékemhez és 5 percig dagasztottam a géppel.

Ezt követően belekevertem az olvasztott vajat és újabb 5 perc dagasztás következett. Közben beleszórtam a mazsolát.

A kuglófformát olajjal kikentem és belekanalaztam a ragadós tésztát.

Lefedtem és még egy órát hagytam kelni, közben a sütőt előmelegítettem 180 fokra, és 50 percig sütöttem. Tányérra borítottam és hagytam kihűlni.

babka3.jpg

Én ezzel be is fejeztem a munkát, de aki a képen látható díszítést is el akarja végezni, az keverje el a porcukrot a citromlével, hogy viszonylag sűrű, ne túl folyós legyen és lassan, szinte cseppenként csepegtesse a babkára és a tetejére kandírozott narancshéjat tegyen.

Kóstoló: Nekem inkább a márványkuglóf jön be, bár nem vagyok édesszájú és a süteményekben elég válogatós vagyok. Nem Gasztrobakancslistás.



A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrobakancslista.blog.hu/api/trackback/id/tr257880190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása